تاریخچه فناوری دوربین IP

دوربین های IP یا دوربین های پروتکل اینترنت و دوربین های شبکه نوعی دوربین فیلمبرداری دیجیتال هستند که معمولاً در مواقعی که به امنیت ویدیو نیاز دارند ، استفاده می شوند. این دوربین ها متفاوت از دوربین های مدار بسته مدار آنالوگ ، ارسال و دریافت داده از طریق شبکه رایانه ای و اینترنت هستند.

دوربین های IP در دهه 1990 به صحنه نظارت تصویری معرفی شدند. اولین دوربین IP متمرکز در سال 1996 منتشر شد و اولین دوربین غیر متمرکز در سال 1999 منتشر شد. دوربین های IP با آنالیز محتوای ویدیویی درون صفحه اولین بار در سال 2005 در بازار شروع به کار کردند که به دوربین ها اجازه می دهد تعدادی از رویدادهای مختلف را کشف کنند از جمله اگر اگر شخصی از یک خط عبور کند یا یک شیء به سرقت رفته باشد ، فرد وارد یک منطقه از پیش تعیین شده شده است.

در دنیای دوربین IP ، از فشرده سازی ویدیویی برای بهینه سازی پهنای باند شبکه و ظرفیت ذخیره سازی با کاهش اندازه پرونده های ویدئویی و در عین حال کیفیت تصاویر استفاده می شود. انواع مختلفی از فناوری های فشرده سازی در سراسر صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. حرکت JPEG یکی از اولین استانداردهای فشرده سازی بکار رفته بود و رایج ترین استاندارد موجود است. با استفاده از Motion JPEG ، یک دوربین IP فیلم را به عنوان یک سری از تصاویر JPEG جداگانه ارائه می دهد. بعد MPEG-4 آمد ، یکی دیگر از فن آوری های فشرده سازی رایج است. با MPEG-4 ، نرخ بیت تصاویر پایین می آید تا سطح کیفیت تصویر مورد نیاز را برآورده کند. آخرین استاندارد فشرده سازی ویدیو H.264 است. H.264 با کاهش چشمگیر اندازه پرونده بدون به خطر انداختن کیفیت تصویر ، به طور قابل توجهی بر استانداردهای قبلی بهبود می یابد.

با وضوح تصویر از 0.3 (وضوح VGA) تا 11 مگاپیکسل ، وضوح تصویر برای دوربین های IP همچنان در حال بهبود است. در سالهای اخیر ، تغییراتی در جهت بهینه سازی عملکرد دوربین IP برای صفحه نمایش ها و تلویزیون های مدرن با وضوح HDTV وجود داشته است. عملکرد HDTV نمایانگر رنگ برجسته ، میزان فریم کامل و یک فرمت صفحه گسترده 16: 9 است.

به منظور استاندارد سازی رویه ها و پروتکل های موجود در صنعت IP ، دو گروه در سال 2008 ایجاد شدند. انجمن گفتگوی رابط ویدیویی Open Network (ONVIF) و اتحاد همکاری متقابل امنیت فیزیکی (PSIA) هر دو برای ایجاد استاندارد هایی برای ارتباط برقرار کردن محصولات IP با یکدیگر کار می کنند. 

منبع / سیراف