نقش و اهمیت #موتورخانه_تاسیسات


ما بر این باوریم تاسیسات مکانیکی شریان حیاتی یک ساختمان است و دلیل این مدعا، ارتباط تنگاتنگ و روزمره ی افراد با تاسیسات ساختمان می باشد.

همانطور که در بخش های دیگر نیز به صورت مفصل توضیح داده شده است، آسایش استفاده کنندگان از یک ساختمان در گرو داشتن تاسیسات مناسب می باشد. تاسیساتی که به درستی طراحی شده است توسط افراد مجرب و با استفاده از محصولات و تجهیزات استاندارد و باکیفیت تحت نظارت تیم های مهندسی خبره اجرا شده با شد.

حال می خواهیم نگاهی گذرا به موتور خانه به عنوان موتور محرکه و  قلب این شریان بپردازیم. به طور قطع موتورخانه ی هر ساختمان مهم ترین بخش تاسیسات مکانیکی آن ساختمان است و اصلی ترین  تجهیزات تاسیساتی را در خود جای داده است. مانند: دیگ و مشعل، منابع ذخیره، منابع کویلی و مبدل های حرارتی، پمپ ها، مخازن تحت فشار، چیلر و ...

علاوه بر اینکه انتخاب و سایزینگ هر یک از این تجهیزات نیاز به دانش فنی و محاسبه دارد تا نیاز ساختمان را براساس نوع کاربری رفع نماید.

ارتباط میان این اجزا، طراحی مناسب پایپینگ مربوطه و قرار گیری تجهیزاتی مانند انواع شیر فلکه ها، مهره ماسوره ها، لرزه گیرها، صافی های مختلف و غیره نیازمند دانش فنی و تجربه می باشد. از این رو برای داشتن موتور خانه ای ایمن و قابل اعتماد می بایست نقشه های طراحی شده توسط افراد با تجربه اجرا گردند تا مشکلات کارگاهی و اجرایی تاثیری بر روی نتیجه ی کار نداشته باشد.

دلیل دیگر اهمیت موتور خانه در تاسیسات ساختمان آنجا مشخص می شود که هر چند کلیه ی افراد اعم از سازندگان، استادکاران، مهندسین ومشاورین صنعت تاسیسات معتقد هستند که تاسیساتی که دارای موتور خانه باشد، هم از نظر هزینه اولیه و هم از نظر هزینه های جاری و مصرف انرژی در شرایط بهتری نسبت به تاسیسات مستقل قرار می گیرند، ولی گسترش استفاده از تاسیسات مستقل مانند پکیج، مینی چیلر و داکت اسپیلت نشاندهنده ی مشکلاتی است که موتور خانه در عمل برای ساکنین یک ساختمان به وجود آمده است. یک قسمت از این مشکلات به مباحث مالی مانند حق شارژ و ... بر می گردد و قسمت دیگر به فعالیت هایی مانند تعمیرات و نگهداری موتور خانه، در صورتی که با اندیشیدن تدابیر مهندسی می توان هر دو این مشکلات را برطرف نمود و از مزایای بی شمار موتور خانه بهره برد.

ازین تدابیر می توان به اندازه گیری میزان استفاده هر یک از ساکنین از تاسیسات مرکزی با روش هایی مانند فلومتری و تایین برنامه زمانبندی جهت تعمیرات نگهداری مستمر موتورخانه اشاره کرد.