#آموزش_موبایل 

✅بریک شدن گوشی (Phone Brick) چیست؟

همه کاربرای اندروید گوشی خودشون رو روت نمی کنن چون فکر می کنن ممکنه  گوشی شون بریک بشه. بریک (به معنای آجر) یک بلوک هستش که در ساخت یک ساختار استفاده میشه اما چه ربطی به اندروید داره؟ اگه برای مدت زمان طولانی گوشی به هیچ ورودی پاسخ نده به این حالت از دستگاه بریک میگن. توی دنیای اندروید دو نوع بریک وجود داره: 
    سافت بریک
    هارد بریک
سافت بریک شدن گوشی زمانی اتفاق می افته که دستگاه روشن میشه ولی Bootloop نداره. Bootloop یک لوگوی بوت رو هنگام بوت شدن نمایش میده و یا برای ریکاوری بعد از فلش کردن رام به طور مداوم ریبوت میشه و یا یک صفحه خالی رو نمایش میده تا مجددا یک بوت تحمیل شده انجام بشه (که با نگه داشتن دکمه پاور به مدت ۱۵ ثانیه این کار انجام میشه). اگر کاربر رام گوشیش رو بدون اجرای دستورالعمل های مورد نیاز فلش کرده باشه سافت بریک می تونه هر لحظه براش اتفاق بیافته. فلش کردن رام دیگر یا فلش کردن استوک رام یا ریستور کردن بکاپ های دیگه می تونه این مشکل رو حل کنه.
هارد بریک شدن گوشی مرحله ایه که دستگاه از نظر فنی مرده و هرگز بازیابی نمیشه، حتی زمانی که شما گوشی رو به شارژر وصل می کنید شارژ نمیشه. در این حالت شما می تونید از گوشی تون به عنوان آجر استفاده کنید. هارد بریک زمانی اتفاق می افته که شما رام یا هسته گوشی رو فلش کرده باشید که مناسب دستگاه شما نیست. هر گوشی دارای پارتیشن های حافظه مربوط به خودش هست که اگر رام فلش بشه پاک میشه. در واقع شما می تونید یک گوشی هارد بریک شده رو با فراخوانی پروسس J-Tag یا ارسال اون به مرکز خدمات احیاء کنید.

✅چگونه مشکل بریک شدن گوشی خود را حل کنیم؟

اگه شما یک رام فلش شده دارید و گوشی شما به صفحه اصلی بوت نمیشه  احتمالا شما باید دیتا و کش تون رو پاک کنید. در واقع گوشی سعی می کنه با رام بوت بشه اما بعضی از اطلاعات توی رام شما باعث بروز ارور میشه و دوباره و دوباره دستگاه شما ریبوت میشه. اگه گوشی شما به صورت مکرر بوت میشه اولین اقدامی که باید انجام بدید پاک کردن دیتا و کش هستش که می تونید از مد ریکاوری این کار رو انجام بدید.
در این روش فرض میشه که شما مثل اکثر کاربران اندروید از ClockworkMod Recovery استفاده می کنید. اما اگر شما از ریکاوری جانبی مختلفی استفاده می کنید (مانند AmonRA) شما هنوز باید بتونید این گزینه ها رو در رابط کاربری پیدا کنید. برای پاک کردن کش و دیتا مراحل زیر رو انجام بدید:
    گوشی تون رو خاموش کنید و اون رو روشن کنید و با مد Recovery بوت بشید. این کار برای گوشی های مختلف کمی فرق داره بنابراین می تونید براساس مدل گوشی تون توی اینترنت سرچ کنید. معمولا برای این کار شما باید دکمه ای مثل کم کردن ولوم رو نگه دارید و گوشی تون رو روشن کنید. توی گوشی های اچ تی سی کاربران باید از منو گزینه Recovery را انتخاب بکنن در حالی که در سایر گوشی ها کاربران به طور مستقیم وارد ClockworkMod میشن. بعد از وارد شدن در این مد شما در بالای صفحه عبارت ClockworkMod Recovery رو مشاهده می کنید.
    برای حرکت در منوها شما می تونید از کلیدهای ولوم استفاده کنید و برای انتخاب آیتم های منو از دکمه پاور استفاده کنید. اسکرول رو به قسمت Advanced بکشید و Wipe Dalvik Cache رو انتخاب کنید. بعد از اتمام این کار به صفحه اصلی برگردید و Wipe Cache Partition رو انتخاب کنید. در آخر Wipe Data/Factory Reset رو انتخاب کنید. با این کار تمام برنامه ها و تنظیمات شما پاک میشه.بعد گوشی تون رو ریبوت کنید.