👈چطور از روی شماتیک اندازه یک خازن رو متوجه بشیم؟
@ehsan422063ic

خازن یا capacitor:خازن المان الکتریکی است که می.تواند انرژی الکتریکی را توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی) در خود ذخیره کند خازنها در مدارهای الکتریکی بکار می.روند. خازن را با حرف C که ابتدای کلمه capacitor است نمایش می.دهند.
از خازنها به عنوان عنصر ذخیره کنندهٔ انرژی استفاده می.کنند که در یک لحظه شارژ و در لحظه دیگر دشارژ می.شود ولی در مدارات انالوگ از خازن جهت ایزوله کردن (جداساختن) دو منبع متناوب و مستقیم استفاده می.شود. خازن در برابر ولتاژ متناوب مثل اتصال کوتاه عمل می.کند و اجازه ورود یا خروج می.دهد ولی در مقابل ولتاژ مستقیم همانند سد عمل می.کند و اجازه ورود و یا خارج شدن ولتاژ مستقیم از مدار را به قسمت تحت ایزوله خود نمی.دهد.
واحد اندازه گیری خازنها فاراد.Farad
فاراد واحد بزرگی است و مشخص کننده ظرفیت بالا می.باشد. بنابراین استفاده از واحدهای کوچک.تر نیز در خازنها مرسوم است.

(µF)،
(nF) و
(pF) واحدهای کوچک.تر فاراد هستند.
ج-الف.در شماتیک موبایل ظرفیت خازنها در کنار انها نوشته شده است: c 27 p
نکته:در برد موبایل خازنها قطب (+)(-) ندارند.مگر در مواردی خاص مانند خازن مسیر ویبره....رنگ خازنها در برد موبایل به صورت:قهوه ای قهوه ای تیره .خاکستری.و یا سفید میباشد
@ehsan422063ic
ج-ب :در برد موبایل خازنها چون با ولتاژ خیلی کمی به صورت Dc غیر متناوب ارتباط دراند سوختن انها کمتر بوده.روش تست این خازنها در برد موبایل به صورت عرف به این صورت میباشد :که خازن رو از مدار خارج میکنند سلکتور اهمتر را روی رنج بازر قرار میدهند اگر دو سر خازن به هم راه و یا مقدار اهمی نشان داده شد خازن معیوب در غیر این صورت خازن سالم میباشد.ناگفته نماند که این روش به صورت صد در صد علمی نبوده.
ه نقصه تو شماتیکها که ممکنه در ورژنهای بعدی وجدیدتر برطرف بشن.
@ehsan422063ic
نکته دیگه اینکه ممکنه Componet placing مربوط به فلتها و بردهای فرعی در نقشه موجود نباشن
بنابراین قطعاتی در شماتیک به چشم میخوره که رو برد اصلی وجود ندارن ومحل قرارگیری شون بروی
فلت و یا برد فرعیه که در شماتیک درج میشود